Wat voor therapeut helpt je met je eentonige stem te verbeteren?

Ik heb een monotone, eentonige stem. Zijn er instanties die je hierbij kunnen helpen om het te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Computoon
8 jaar geleden
Een logopedist, wellicht.
Antoni
8 jaar geleden
Kijk voor meer informatie over wat een logopedist doet op www.nationaleberoepengids.nl/Logopedist.

Antwoorden (3)

Problemen met communicatie, spraak, taal, enzovoorts vallen allemaal onder logopedie.
Je zou dus een logopedist kunnen opzoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat zou ook kunnen.
Daar bestaan speciale stemtherapeuten voor.

Stemtherapie is zinvol wanneer er (ook) een functionele oorzaak is. Voorbeelden hiervan zijn: overbelasting van de stem, een ongunstig adempatroon, overmatige spanning in de nek en de hals, of te zacht spreken.

De klank van je stem wordt bepaald door zeer veel factoren. Samen met een stemtherapeut kun jij ontdekken welke factoren allemaal van invloed zijn op jouw stem. Je leert te luisteren naar je eigen stem en krijgt oefeningen waarmee jij je stemklank kunt beïnvloeden.

Hier staat een lijstje met stemtherapeuten in Nederland die zijn aangesloten bij de Landelijke Stemkring: http://www.stemtherapeuten.nl/pagelist.php
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zat te denken aan een zangleraar/lerares, dat zou denk ik ook een optie kunnen zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Voor sommigen zou dat kunnen helpen, ja. Maar toevallig ken ik iemand die zangles krijgt en een heel goede zangstem heeft. Zodra hij echter iets aan een groep mensen vertelt gaat hij binnensmonds en snel praten en wordt daarmee onverstaanbaar.
ik zou voor een stembevrijder kiezen.
afhankelijk waar je woont is er een therapeut/stembevrijder in de buurt.
het gaat niet om mooi of niet mooi, maar om je stem zo te leren gebruiken en kennen dat deze je blij maakt. ik volg zelf zeer leerzame individuele sessies bij een stembevrijder en het helpt mij goed.